Analysis Of Pending Claims For Inpatients Social Security Organizing Body (Bpjs) Health Hospital Mitra Siaga Tegal


Analisis Pending Klaim Pasien Rawat Inap Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (Bpjs) Kesehatan Rumah Sakit Mitra Siaga Tegal


  • (1)  Zahrasita Nur Indira            Program Studi D4 Manajemen Informasi Kesehatan Universitas Muhammadiyah Purwokerto  
            Indonesia

  • (2) * Atiqah Filda Yustafia            Program Studi D4 Manajemen Informasi Kesehatan Universitas Muhammadiyah Purwokerto  
            Indonesia

  • (3)  Wahyu Nur Wijayanti            4Program Studi D4 Manajemen Informasi Kesehatan Universitas Muhammadiyah Purwokerto  
            Indonesia

  • (4)  Cindy Rozza Bella            Program Studi D4 Manajemen Informasi Kesehatan Universitas Muhammadiyah Purwokerto  
            Indonesia

  • (5)  Agustina Dwi Mulyani            RSUD Prof. Dr. Margono Soekarjo Purwokerto  
            Indonesia

  • (6)  Dimas Ari Wibowo            RSUD Prof. Dr. Margono Soekarjo Purwokerto  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

The Hospital understands and realizes the importance of the claim process as a reimbursement for insurance patients who have been treated. pending claims, namely the return of claims where there is no agreement between BpJS Health and FKRTL regarding coding and medical rules (dispute claims), but settlements are carried out in accordance with statutory provisions. Mitra Siaga Tegal Hospital in September 2022 obtained data that there were 94 pending BPJS claim files for inpatients out of 1427 files that had been submitted for claims to BPJS. This is due to coding errors, incorrect data entry, incomplete supporting examinations such as the absence of therapy and laboratory results. The method used in this research is qualitative with in-depth interviews with the Assistant Manager of Insurance Control and the officer in charge of Inpatient Claims at Mitra Siaga Tegal Hospital. The purpose of this study was to find out the causes of pending claims for hospitalization in September 2022 at Tegal Mitra Siaga Hospital. The results of the study show that pending cases of inpatient BPJS claims at Mitra Siaga Hospital in Tegal can occur due to several factors, which consist of administrative, medical, and coder aspects. The most common factor causing pending hospitalization claims was the coder aspect in 76 cases

Downloads

Download data is not yet available.

References

Manurung, J., Munthe, S. A., Bangun, H. A., & Putri, N. (2020). Analisis Pending klaim Pada Pasien Bpjs Kesehatan di RSUD Deli Serdang Lubuk Pakam Tahun 2018. Jurnal Teknologi, Kesehatan dan Ilmu Sosial, 2(2): 11–19.
Kurnia, E. K., Mahdalena. (2022). Faktor Penyebab Pending Klaim Bpjs Kesehatan Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit X Periode Triwulan I Tahun 2022. Prosiding Seminar Informasi Kesehatan Nasional (SIKesNas) 2022, (173–177).
Nabila, S. F., Santi, M. W., Deharja, A. (2020). Analisis Faktor Penyebab Pending Klaim Akibat Koding Berkas Rekam Medis Pasien Rawat Inap di RSUPN Dr. Cipto Mangunkusumo. Jurnal Rekam Medik dan Informasi Kesehatan, 1(4): 519–528.
Oktamianiza, Reza, I. A. (2022). Tinjauan Ketepatan Kode dengan Pending Klaim Pasien Rawat Inap BPJS Kesehatan di RSUD dr. Adnaan Wd Payakumbuh Tahun 2021. Jurnal Rekam Medis dan Informasi Kesehatan, 5(1): 37–46.
Tarigan, I. N., Lestari, F. D., Darmawan,
E. S. (2022). Penundaan Pembayaran Klaim Jaminan Kesehatan Nasional oleh BPJS Kesehatan di Indonesia: Sebuah Scoping Review. Jurnal Ekonomi Kesehatan Indonesia, 7(2): 108–123.
Iqbal, M. F. (2022). Ketentuan Kodefikasi Pneumonia Kasus Rawat Inap pada Pasien Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) Berdasarkan ICD 10. Jurnal Rekam Medis dan Manajemen Informasi Kesehatan 2(1): 1–7.
Permenkes No.3. (2020). Permenkes RI No 3 Tahun 2020 tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit perlu disesuaikan dengan perkembangan dan kebutuhan hukum. 3, 1–80. Diunduh tanggal 7 Desember 2022.https://www. jogloabang.com/kesehatan/permenkes- 3-2020-klasifikasi-perizinan-rumah- sakit
Peraturan Perundang–undangan Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Ke- sehatan Nomor 7 Tahun 2018 tentang Klaim Pending. Diunduh pada tanggal
7 Desember 2022.https://jdih.djsn.go.
id/assets/file/07-bpjs-2018.pdf
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2014 tentang Pedoman Pelaksanaan Program Jaminan Kesehatan Nasional. Jakarta: Kemenkes RI. Diunduh pada tanggal
8 Desember 2022.https://peraturan. bpk.go.id/Home/Details/117565/ permenkes-no-28-tahun-2014
Mahendro. 2017. Mekanisme Verifikasi Klaim BPJS di Rumah Sakit. Diunduh tanggal 8 Desember 2022.http:// mahendro.staff.umy.ac.id/mekanisme- verifikasi-klaim-bpjs-di-rumah-sakit/#
Wahyudi, N. A. 2022. Asosiasi Rumah Sakit Swasta Siap Gugat Kemenkes Karena Tarif JKN Tak Kunjung Naik. Diunduh tanggal 8 Desember 2022.https://ekonomi.bisnis.com/ read/20220103/12/1484943/asosiasi- rumah-sakit-swasta-siap-gugat- kemenkes-karena-tarif-jkn-tak- kunjung-naik
BPJS. Petunjuk Teknis Verifikasi Klaim
(2014). Diunduh pada tanggal 8
Desember 2022. https://adoc.pub/ download/petunjuk-teknis-verifikasi- klaim.html
Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2025-01-14
 
How to Cite
[1]
Z. N. Indira, A. F. Yustafia, W. N. Wijayanti, C. R. Bella, A. D. Mulyani, and D. A. Wibowo, “Analysis Of Pending Claims For Inpatients Social Security Organizing Body (Bpjs) Health Hospital Mitra Siaga Tegal”, PELS, vol. 7, pp. 248 - 254, Jan. 2025.